Acest articol este cules de mine dintr-o revistă cu specific militar pe vremea când eram elev al Școlii Militare de Ofițeri Activi de Aviație „Aurel Vlaicu” Boboc. M-a determinat să fac cest lucru și întâlnirea dintre elevi cu generalul Negrescu.
Despre accidentul lui Aurel Vlaicu
Publicăm
alăturat opiniile generalului maior in rezervă Gheorghe Negrescu, inginer
aviator, in legătură cu unele momente din viaţa şi activitatea lui Aurel
Vlaicu. Rîndurile de mai jos constituie mărturiile unui contemporan al lui
Vlaicu şi se referă îndeosebi la evenimentele legate de sfirşitul tragic,
prematur, al unuia din pionierii aviaţiei noastre. Autorul ia atitudine faţă de
modul cum e prezentat accidentul fatal al lui Aurel Vlaicu în unele lucrări
literare mai mult sau mai puţin recente. Responsabilitatea afirmaţiilor revine,
evident, autorului lor.
Rîndurile
ce urmează sînt o consecinţă a lucrării apărute in cadrul Editurii militare,
spre sfîrşitul anului 1970, avînd titlul «.Aurel
Vlaicu — povestire cinematografică», autori fiind Eugenia Busuioceanu şi Mihai lacob,
precum şi a altor două, apărute mai demult, tot despre Aurel Vlaicu, prima
semnată de C. Ghiban (1956), urmată de alta, avînd ca autor pe Sergiu Milorian
(1962). Doresc să reţin atenţia asupra unor erori istorice, legate de
începuturile aviaţiei române, erori care constat că se perpetuează. Voi începe
prin a fixa coordonatele adevărate ale momentului istoric «VLAICU», pe care, la ora
actuală, nu le cunoaşte nimeni mai bine decît mine, întrucît le-am trăit
personal, fiind contemporan de zbor cu Vlaicu şi singurul dintre ctitorii
aviaţiei militare române rămas în viaţă.
Aurel
Vlaicu, unul dintre inventatorii talentaţi ai maşinilor zburătoare mai grele
decît aerul din prima decadă a secolului 20, nu ar fi putut reuşi complet, cum
nu a reuşit Traian Vuia — nevoit din lipsă de sprijin să-şi părăsească ţara —
dacă nu ar fi primit mijloacele băneşti ca să-şi realizeze maşina sa. Aceste
mijloace au fost: o subvenţie lunară de 600 lei-aur; fondurile necesare
pentru materialele ce intrau în construcţia avionului; atelierele şi
lucrătorii din Arsenalul Armatei pentru construcţia avionului. După reuşita
zborului, s-a organizat, la 17 octombrie 1910, un miting prin care Vlaicu era
consacrat oficial ca inventator şi zburător pe avionul său. A urmat un premiu
de 50 000 lei, acordat de guvernul român, şi «Premiul Năsturel» de 4 000 lei
acordat de Academia Română la propunerea lui Spiru Haret, ministrul instrucţiei
publice.
Destinul
a întrerupt cariera lui Vlaicu la 13 septembrie 1913 prin accidentul stupid de
la Băneşti, în tentativa de trecere în zbor a Carpaţilor. Modul cum s-a petrecut
accidentul şi cauzele lui le cunosc bine întrucît am făcut ancheta oficială,
deplasîndu-mă imediat la locul accidentului, de unde am ridicat pe Vlaicu şi
resturile avionului, pe care le-am transportat la Bucureşti. Adevăratele
împrejurări ale accidentului suferit de Aurel Vlaicu sînt: renunţînd la trecerea
în zbor a munţilor, după ce depăşise Cîmpina, Vlaicu se întoarce şi coboară,
caută un loc de aterizare pe câmpia spre Ploieşti. Cînd mai avea vreo 50 m pînă
la sol o rafală de aer îl surprinde pe Vlaicu în momentul aterizării şi-l
izbeşte de pămînt pe o aripă, fără a fi putut para această prăbuşire care a dus
la moartea sa pe loc. Acestea sînt împrejurările şi cauza acestui accident,
expuse în esenţa lor.
Revenind
la una din lucrările amintite, «Aurel Vlaicu» — Editura militară 1970, care se
recomandă a fi un scenariu pentru un film, aş vrea să fac următoarea remarcă.
Consider că din punct de vedere etic, autorului care vrea să prezinte viaţa
unei personalităţi, şi Vlaicu este una dintre marile figuri ale neamului
nostru, îi incumbă o mare responsabilitate în alegerea acelor momente din viaţa
personajului respectiv care să-l definească peste ani. Mă voi opri la scena
înmormîntării lui Vlaicu, din care se desprinde că autorii scenariului nu s-au
documentat în a o cunoaşte în desfăşurarea sa reală. Ei s-au mulţumit să
prezinte acest moment trist pentru întregul nostru popor ca pe un moment al
răfuielilor personale, pline de invective şi neadevăruri. Fără voie, voi face
din nou apel la amintiri personale, încă vii în memoria mea, după 58 de ani.
Înmormîntarea
lui Vlaicu a fost un adevărat dotiu naţional, iar cortegiul a fost măreţ,
nemaivăzut pînă atunci, fapt de care eu şi Andrei Popovici am putut să ne dăm
seama pe deplin, pentru că după plecarea cortegiului de la Sf. Gheorghe, noi
doi am venit la Cotroceni şi pornind în zbor, fiecare pe avionul său, am ţinut
să aducem de sus omagiul aviaţiei, din zbor şi prin zbor. Am putut astfel să
vedem de sus măreţia cortegiului care cu vîrful — format din 4 care funebre cu
flori şi coroane — urmat de carul funebru al garnizoanei Bucureşti ce purta
coşciugul lui Vlaicu, ajunsese la poarta cimitirului Belu, în timp ce coada
cortegiului era abia la podul Şerban Vodă, pe cheiul Dîmboviţei. A doua zi după
înmormîntare, s-a anunţat vizita familiei Vlaicu la Cotroceni, cu un grup de
ardeleni, ca să vadă hangarul lui Vlaicu, cu tot ce era în el: resturile
avionului cu care căzuse şi pe care eu le-am adus la Cotroceni, o dată cu
corpul neînsufleţit al lui Vlaicu, avionul VLAICU III, care nu era complet
terminat, şi toate sculele şi instalaţiile mecanice de care se servise Vlaicu.
În înţelegere cu căpitanul aviator Andrei Popovici, care era comandantul Şcolii
militare de pilotaj de la Cotroceni, am hotărît să facem fraţilor
transilvăneni, în această împrejurare specială, o primire deosebită. În
această idee, toate cele 10—12 avioane
Farman şi Bristol-Coandă, ale şcolii de pilotaj au fost scoase pe cîmp şi
aliniate ca pentru paradă, fiecare avion cu pilotul şi mecanicul alături. După
ce au văzut hangarul lui Vlaicu, vizitatorii în frunte cu bătrînul Dumitru
Vlaicu, tatăl, însoţit de scriitorul Octavian Tăzlăuanul, directorul revistei
«Luceaiarui», organ al Asociației ardelene «ASTRA», au venit pe cîmpul de zbor
unde i-a întîmpinat căpitanul Andrei Popovici, care a dat raportul bătrînului
Vlaicu. S-a trecut apoi în revistă frontul de avioane, cînd s-au făcut şi
prezentările. La sfîrşit, eu, care eram în flancul drept al liniei de avioane,
ca primul zburător militar, am făcut o demonstraţie de zbor deasupra cîmpului
Cotroceni. După aterizare, căpitanul Andrei Popovici, adresîndu-se musafirilor,
i-a întrebat dacă vreunul dintre ei doreşte să primească botezul aerului. Toţi,
în frunte cu bătrînul Vlaicu, au primit propunerea imediat, şi atunci, pe
neaşteptate, un adevărat miting de aviaţie a avut loc cu transilvănenii
prezenţi. Primul, care a primit botezul aerului, a fost bătrînul Vlaicu, pe
care l-am luat în zbor şi l-am purtat deasupra cîmpului Cotroceni şi deasupra
Capitalei, unde fiul său Aurel îşi cîştigase celebritatea. Apoi tot eu am dat
botezul aerului scriitorului Octavian Tâzlăuanul şi lui Ion Vlaicu, fratele
zburătorului. Ceilalţi ofiţeri aviatori, cu celelalte avioane, au dat botezul
aerului la ceilalţi vizitatori, vreo 25 de tineri din Binţinţi, colaboratori
altă dată ai lui Vlaicu. Cînd, după ce se înnoptase, a trebuit să coborîm în oraş,
toţi au plecat cuprinşi de un sentiment deosebit, de un sentiment înălţător —
de sentimentul ce te cuprinde cînd asişti la o proslăvire, la o apoteoză. Căci
apoteoză fusese mitingul nostru improvizat — apoteoza cuceririi văzduhului
românesc de noi înşine, prin noi înşine, dar cu sacrificiul unuia dintre noi —
a celui mai bun.
*
În cadrul unor lucrări,
apărute în ultimele două decenii, cazul lui Vlaicu, moment important în aviaţia
românească, a suferit unele deformări. S-a căutat în speţă să se creeze legende
precum că Vlaicu a avut accidentul său mortal deoarece a fost sabotat —
pilindu-se sîrmele care comandau cîrmele de direcţie şi înălţime ale avionului
său, fapt ce i-ar fi provocat moartea... Viaţa lui Aurel Vlaicu a fost
admirabil descrisă de un talentat scriitor — Victor Ion Popa: cele trei volume
reunite sub titlul «Maistoraşul Aurel, ucenicul lui Dumnezeu». Este o cronică
obiectivă şi documentată a vieţii lui Vlaicu şi a înseşi începuturilor aviaţiei
române. Cartea lui Victor Ion Popa ar fi trebuit să fie, cred eu, retipărită.
Lucrul acesta nu s-a făcut încă. În schimb, au apărut noi lucrări despre
Vlaicu, ceea ce nu este rău, dar care sînt inspirate (ca să întrebuinţez
cuvîntul cel mai dulce) complet din cartea lui Victor Ion Popa. Autorii mai
recenţi prezintă viaţa lui Vlaicu dintr-un unghi cu totul deformat, iar moartea
sa o atribuie unui asasinat, pronunţîndu-se chiar nume.
Întîiul
biograf al lui Vlaicu, după 23 August 1944, a fost C. Ghiban, care a publicat
prima sa lucrare sub titlul «Flăcăul din Binţinţi». Ulterior, Ghiban a mai
publicat o a doua lucrare intitulată «Patria noastră — ţara unor strălucite
tradiţii aviatice». In această din urmă broşură autorul publică în facsimil, în
ultimele pagini, o scrisoare a lui Ion Vlaicu, fratele aviatorului, în care
acesta a afirmat că Vlaicu a murit pentru că i s-au pilit sîrmele de comandă a
cîrmelor de direcţie şi înălţime, arătînd chiar, într-o schiţă de desen, locul
unde s-a făcut pilitura care a dus la accident. Deci s-ar putea trage concluzia
că Aurel Vlaicu a murit asasinat. Cu C. Ghiban am avut două întrevederi, la
cererea sa, cînd l-am pus la curent cu întîmplări de la începuturile aviaţiei
noastre, şi a treia întrevedere la sediul Editurii militare. La ultima întîlnire,
care a avut loc după publicarea celei de a doua cărţi, l-am întrebat cum a
obținut scrisoarea de la Ion Vlaicu şi de ce a publicat-o, pentru ca ceie
afirmate în această scrisoare sînt complet neadevărate şi eu le dezmint cu
toată tăria, pentru că eu am făcut ancheta accidentului lui Vlaicu, iar
publicarea în facsimil a acelei scrisori este mai mult decît o greşeală, pentru
că această minciună aruncă o gravă bănuială asupra unei întregi generaţii, care
l-a iubit şi apreciat pe Vlaicu. C. Ghiban nu a putut da nici o explicaţie,
nici de modul cum a obţinut scrisoarea de la fratele lui Vlaicu, nici de ce a
publicat-o.
In 1962, apare o a doua
lucrare despre Aurel Vlaicu, autor fiind Sergiu Milorian, în care insinuările
şi acuzările în legătură cu moartea lui Vlaicu sînt mai evidente.
De curînd a apărut în
cadrul Editurii militare cea mai recentă lucrare tratînd despre Aurel Vlaicu,
sub semnătura Eugeniei Busuioceanu şi a lui Mihai lacob, intitulată «Aurel
Vlaicu, povestire cinematografică». Citind-o, am constatat că şi aceasta este
inspirată, ca şi cele scrise de C. Ghiban şi S. Milorian, tot din volumele lui
Victor Ion Popa din care se iau aproape toate episoadele. Intercalînd şi unele
scene ca cele cu Zorileanu, care sînt departe de adevărul istoric, se reiau
însă şi ideile lansate de C. Ghiban şi S. Milorian şi se atribuie lui Ion
Vlaicu — la vederea lui V.G. Bibescu — afirmaţia: «El l-o omorît» (pag. 8 şi
43), acuzînd de data aceasta nominal pe «autorul crimei» contra lui Vlaicu. Iar
la pag. 139, din nou Ion Vlaicu, la vederea lui Bibescu, vorbeşte tare: «El i-o
pilit o sîrmă. Altfel, Orei nu putea să moară». Deşi la pag. 149 autorii arată
că mecanicul Ciulu comunică lui Rusu-Abrudeanu că, verificînd sîrmele, a constatat
că nici una nu este ruptă, această afirmaţie e vagă, nu vorbeşte de sîrmele comenzilor
şi nu poate deci îndrepta nimic.
In această situaţie,
consider că este o datorie a mea să intervin şi, arătînd adevărul istoric, să
înlătur o acuzaţie foarte gravă, calomnioasă şi complet neadevărată, în legătură
cu cauzele morţii lui Vlaicu. Şi începutul cred că trebuie să fie făcut
sugerîndu-li-se autorilor scenariului cinematografic să nu apară în viitorul
film (dacă scenariul ar urma să fie transpus pe ecran) scenele în care Ion
Vlaicu acuză pe V.G. Bibescu de moartea fratelui său. Căci ar fi un mare
neadevăr de a apărea şi în film V.G. Bibescu ca autor al unei crime oribile,
el, care a avut un rol important în începuturile aviaţiei noastre, ca unul
dintre pionierii ei, iar mai tîrziu, recunoscîndu-i-se meritele de pionier şi
vechi zburător, să i se încredinţeze înalta cinste de a deţine timp de 11 ani
funcţia de Preşedinte al Federaţiei Aeronautice Internaţionale. Menţionez că de
la înfiinţarea Federaţiei Aeronautice Internaţionale şi pînă în prezent nici un
alt preşedinte nu a deţinut această funcţie un timp atît de îndelungat...
Sînt gata oricînd să dau lămuririle necesare
asupra acestor fapte. Nu trebuie să rămînă pentru posteritate o asemenea gravă
greşeală. Vă fac cunoscut de asemenea că ing. Constantin Gheorghiu (str. M. Eminescu
12-Braşov), autorul unei lucrări despre Aurel Vlaicu şi opera sa, m-a informat
că luînd contact cu Ion Vlaicu, acesta i-a comunicat că scrisoarea în cauză i-a
fost cerută fără ca el să ştie ce scop se urmărea.
*
Astăzi, mai mult ca oricînd, istoria poporului
nostru este redată în adevărata ei lumină; în speţă, consider că, în acest
sens, nici aviaţia nu poate face excepţie.
General-maior
în rezervă
GHEORGHE NEGRESCU
GHEORGHE NEGRESCU
Inginer aviator Brevet pilot nr. 2
din 1911
Fiți amabil, puteți menționa în ce revistă și când a apărut această mărturie a lui Gheorghe Negrescu?
RăspundețiȘtergereFiți amabil, puteți menționa în ce revistă și când a apărut această mărturie a lui Gheorghe Negrescu?
RăspundețiȘtergere