Într-un articol anterior, citat în titlu, eram idignat pe cei care se bat cu „cărămida-n piept” cu ce viață „fericită” a dus românul. Iată că un articol al unui coleg de „Cultul Eroilor” mă completează de minune în ceea ce am zis în acea indignare. Aveți puțintică răbdare și-mi veți da dreptate.
RĂSCOALA
ŢĂRANILOR DIN ANUL 1907
În luna martie 1907 a izbucnit răscoala ţăranilor, eveniment
care a marcat viaţa politică şi socială a României prin consecinţele sale. Ne
propunem ca să abordăm acest subiect într-un mod diferit de felul în care este
tratat în manualele de istorie, folosind cartea „Pentru ce s-au răsculat
ţăranii“ apărută în anul 1907, autorul fiind Radu Rosetti. Ne limităm la o mică
parte din această deosebită şi valoroasă lucrare, pe care o recomandăm tuturor
celor care vor sa cunoască istoria framântată a ţărănimii române în perioada
1848–1907 şi atitudinea statului, a guvernelor faţă de manifestările de
protest al acestei clase atât de obidite în România. Renunţăm la analizele si
studiile istoricilor şi lăsăm să–şi spună părerea fiii ţăranilor. C.Banu
profesor la Seminarul „Nichifor Mitropolitul“ din Bucureşti, a dorit să afle
ce gândesc elevii din clasele V–VII ale acestui seminar despre
desfăşurarea răscoalei, fără să semneze lucrările, menţionând doar judeţul şi
starea părinţilor. Rezumatul anchetei a fost publicat de profesor în „Revista
generală a învăţământului” nr.10 din luna mai 1907. Să vedem care a fost
parerea acestor elevi.
„În această ţară trăiesc două clase sociale, a boierilor şi a poporului. Boierii, ciocoii, au toate drepturile, toate bunurile şi nicio sarcină; poporul are toate sarcinile şi nici un drept. Boierii trăiesc fără nici o grijă şi-n desfătări, pe când ţăranii duc amarul unei vieţi istovitoare şi de mizerie cumplită. Ţăranul face munca ciocoiului şi trebuie să-l ţină ca pe un trântor. Ţăranul manâncă mămăligă cu ceapă, boierul bea şampanie“.
„Ce a făcut statul pentru ţăranul nostru? raspunsul este nimic“.
„În această ţară trăiesc două clase sociale, a boierilor şi a poporului. Boierii, ciocoii, au toate drepturile, toate bunurile şi nicio sarcină; poporul are toate sarcinile şi nici un drept. Boierii trăiesc fără nici o grijă şi-n desfătări, pe când ţăranii duc amarul unei vieţi istovitoare şi de mizerie cumplită. Ţăranul face munca ciocoiului şi trebuie să-l ţină ca pe un trântor. Ţăranul manâncă mămăligă cu ceapă, boierul bea şampanie“.
„Ce a făcut statul pentru ţăranul nostru? raspunsul este nimic“.
„Cei de sus au ştiut
să cuprindă cât mai mult pământ pentru ei, ba încă să ia ţăranului bucăţica de
la gură. Auzi dreptate, ţăranul să plătească la primarie 3 lei de pogon şi
proprietarul 80 de bani“.
Guvernele sunt compuse din oameni necinstiţi, tot aşa precum întreaga administraţie din ţară. De sus până jos necinstea domneşte netulburată. De la vătăşelul cel mai din urmă şi până la ministru, toţi sunt hoţi, în adevaratul sens al cuvântului“.
Guvernele sunt compuse din oameni necinstiţi, tot aşa precum întreaga administraţie din ţară. De sus până jos necinstea domneşte netulburată. De la vătăşelul cel mai din urmă şi până la ministru, toţi sunt hoţi, în adevaratul sens al cuvântului“.
„Cutare ministru cât a
stat la putere a făcut milioane, de unde aceşti bani? Cutare are atâtea moşii,
de unde? Din mizeria ţăranului partidele politice îşi fac platformă
de lupta electorală, până când ajung să smulgă voturile şi apoi isi văd de
interesele partizanilor în paguba bietului ţăran. Aşa e cu conservatorii,
aşa e cu liberalii”.
Profesorul a constatat ca doar un singur elev, fiu de orăşen
fiind, a dat vina asupra unuia dintre aceste două partide istorice. Toţi
ceilalţi elevi, proveniţi de la ţară, n-au facut nicio deosebire între liberali
si conservatori. Sa continuăm cu părerea elevilor.„Cârmuitorii n-au nici un control din partea suveranului, de aceea ţăranul nu se încrede în nimeni, nici în rege, nici în boier, nici în guvern. Deputaţii sunt buni numai să stea să moţăie în Cameră şi să primească leafa din spinarea aceluia pentru care n-a făcut nimic decât să-l robească“.
„Noi ne-am vărsat sângele în războiul pentru apărarea ţării şi a neamului nostru şi tot noi suntem asupriţi. Este lesne să dai poruncă, dar să vedem cine o împlineşte şi cu ce greutăţi. Noi ţăranii plătim pe toţi slujbaşii şi ei stau şi dau porunci, că fără cap ne pierdem. Dar capul ce trebuie sa facă? Trebuie să se îngrijească de trupul care îl poartă. Capul este statul care trebuie să potolească durerile de care suferă trupul care este poporul “.
Un elev dâmboviţean din clasa V-a a scris: „Sunt şase ani de zile de când am priceput viaţa sătenilor mei, şi de atunci până în prezent n-am auzit pe unul să–mi spună de bine. Totdeauna îi văd necăjiţi şi amărâţi şi mă mir că nu s-au răsculat şi ei“.
Un fiu de preot a scris că „Înainte, tata zicea că aveam islaz la vite şi fiecare avea vaci cu lapte. Dar de când sunt ciocoii nu mai avem nimic. Acum lucrurile s-au schimbat, acum ţăranul munceşte toată vara şi când vine iarna n-are mălai nici de o mămăliga“.
„Ţăranul e nevoit să verse sudori pe lanul boieresc pentru ca boierul să-şi facă bogăţii, să facă petreceri luxoase, trăsuri fără cai care sperie lumea şi o fac praf pe unde trec. Iar în schimb cu ce s-a ales ţăranul? L-a încărcat cu pogoane de seceră, l-a înjurat, l-a prostit, l-a bătut“.
„Tăranul nu are parte de o administraţie dreaptă şi pricepută. Administraţia satelor care se schimbă odată cu partidele este putredă.Primar nu se alege omul mai cult, ci cel mai prost care face pe placul ciocoiului“.
Cred că am menţionat suficiente exemple. Profesorul Banu a constatat din analiza părerilor celor 59 de elevi, că toţi au fost de acord cu răscoala şi cu acţiunile răsculaţilor. Au apărut păreri divergente doar asupra felului în care s-a procedat.
Un elev a scris că „ răscoala trebuia făcută într-un mod mai frumos, nu cu atâta barbarie“. Altul: „Lucru rău pe care l-au făcut ţăranii este uciderea şi schingiuirea, dar nu puteau face altfel“. Alte pareri: „Toţi proprietarii şi arendaşii mari trebuiau să fie omorâţi fără nici o milă“. Unul singur şi-a adus aminte că e creştin şi a afirmat că răsculaţii „au făcut fapte pentru care nu mai sunt vrednici a se numi creştini“, şi a mai adăugat că: „Eu unul aş fi pus să tragă cu tunul, ca nici unul să nu mai ramână“.
Împotriva ţăranilor răsculaţi guvernul a trimis armata. Cu excepţia celor care au aprobat represiunea în Muntenia, ceilalţi elevi s-au arătat miraţi şi indignaţi că „soldatul care e ţăran şi ştie ce suferă ţăranul loveşte în părinţii lui“.Un elev oltean socoteşte că ostaşii ar trebui să se întoarcă toţi în contra comandanţilor şi să împuşte pe toţi boierii. Alt elev ilfovean a redat cuvintele unui consătean al său: „Stiu cei mari ca noi trăim ca vitele, dar ei nu caută la aceasta. Le trebuie bani. Ei bine, va veni timpul ca la 77, când o să facă chemare la război şi atunci noi n-avem decât să punem armele jos. Ne va cuprinde negreşit străinul, dar decât să suferim jugul fraţilor noştri, mai bine să-l suferim pe al străinului, sub care ţăranul va trăi mai omeneşte“.
Deosebit de interesante şi importante sunt concluziile la care au ajuns elevii, acestea exprimând desigur dorinţele părinţilor: „Fiecare ţăran cap de familie, să aibă cel puţin 15 pogoane. Să se dea moşiile ţăranilor. Să se micşoreze preţul pământului pe care ţăranii îl vor lua de la moşier sau arendaş, să se formeze sindicate agricole, să se dezvolte băncile populare, să se acorde votul universal, să se aleagă deputaţi şi dintre ţărani, să se formeze un partid ţăranesc, primarii şi consilierii să fie aleşi numai dintre cei cu şcoală, să se micşoreze birurile, să se mărească salariile preoţilor şi învăţătorilor. Doi elevi olteni s-au rostit pentru republică în care, după părerea unuia „legile să se votezede tot poporul“.
Regret că din lipsă de spaţiu trebuie să mă opresc aici, nu înainte de a-mi exprima admiraţia pentru felul în care elevii au gândit şi şi-au exprimat ideile, încurajaţi şi de faptul că după răscoală, se simţeau mai siguri şi mai curajoşi.
Ne întrebăm ce părere ar avea elevii de astăzi dacă li s-ar cere să-şi spună parerea despre problemele lor şi ale părinţilor lor. Până când se va lua o astfel de iniţiativă, constatăm cu regret că din anumite puncte de vedere, nu s-au schimbat unele lucruri nici până astăzi. Poate ca în numărul viitor, revista „Arma Pontica“ va publica aspectele şi consecinţele acţiunilor militare analizate de Rosetti în extraordinara și documentata sa carte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu