Deoarece am observat că mulți colegi, foști militari, abreviază gradele miltare după ureche, m-am gândit să le vin în ajutor cu această postare.
Văzând că postarea nu a generat înjurături, ci, dimpotrivă, aprecieri, m-am gândit să mai postez astfel de materiale, nu pentru a o face pe deșteptul, dealtfel sunt publice, ci pentru a vă aduce timp.
ABREVIERILE DIN LIMBA ROMÂNA
A abrevia reprezintă
prescurtarea (în scris sau în vorbire – mai rar) a unui cuvânt, un titlu sau a
nota ceva printr-un simbol distins.
Pentru o cât mai bună folosire a
scrisului ca mijloc de comunicare in limba româna, nu se vor folosi
prescurtări de cuvinte care pot face lectura dificilă. Nu se va scrie f. în loc de foarte, p. sau pt. în loc de pentru, as. în loc de asupra.
În limba româna se stabilesc următoarele
categorii de abrevieri:
a) simbolurile în chimie, fizică, matematică: Hg=mercur, Mg=magneziu, O=oxigen, l=lungime, n=număr întreg;
b) măsurile: m=metru, kg=kilogram, km=kilometru, A=amper, V=volt;
c) prenumele de persoane: I.L. Caragiale=Ion Luca Caragiale;
d) indicațiile bibliografice: art.=articol, cap.=capitol, cf.=confer „compară”,
f. sau f°.=folio, ib.sau ibid.=ibidem, id.=idem, lucr.cit.=lucrare citată, op.cit.=opera citată, p. sau pag.=pagină, pass.=passim „în locuri
diverse”, r.=rând, r (la umărul cifrei) sau r°=recto, urm.=următoarele, v.=vezi,v(la umărul cifrei)
sau v°=verso, vol.=volum;
e) numele punctelor cardinale: N=nord, S=sud, E=est, V=vest;
f) N.B.= nota bene
(indicație prin care se atrage în mod deosebit atenția), P.S.= post-scriptum
(indicație prin care se arată că după semnarea unei scrisori urmează un adaos);
g) titlurile academice: acad.=academician, arh.=arhitect, dr.=doctor, ing.=inginer,prof.=profesor;
h) gradele militare: lt.=locotenent, serg.=sergent;
i) formulele de adresare: d-ta= dumneata, dv., dvs. sau d-voastră= dumneavoastră;
j) alte abrevieri: a.c.=anul curent, cca.= circa „aproximativ”, d.a.= după-amiază, d.e. sau de ex.= de
exemplu, e.n.= al erei noastre (anul sau secolul erei noastre), etc.= etcetera „și
celelalte”,î.a.= înainte de amiază, î.e.n.= înaintea erei noastre, nr.= număr, obs.= observație etc.
Exista multe tipuri de abrevieri insa
mai sus gasiti cateva din regulile generale de folosire a abrevierilor.
De asemenea
exista abrevieri specifice diferitelor arii de activitate
(chimie, industrie constructoare de masini, sport etc.)
|
- Cele mai noi reguli
gramaticale
- Câteva reguli si
recomandãri de redactare a textelor
- Semnele de punctuatie si
regulile ortografice
- Reguli de folosire a
virgulei
- Declinarea pronumelui si
adjectivului de întãrire
|
Cele mai noi reguli gramaticale
- scrierea într-un cuvânt a
tuturor formelor pronumelui negativ compusniciunul, niciuna si
ale adjectivului pronominal corespunzatorniciun, nicio.
- scrierea cu î la
începutul si sfârsitul cuvintelor si cu â la mijlocul
cuvintelor, cu exceptia cazurilor când prin compunere un î initial
ajunge în interiorul cuvântului (ex.: începând, a urî, vârstã,
bineînteles, neîncetat). Astfel: î se scrie întotdeauna la începutul si
la sfârsitul nemijlocit al cuvântului: îl îmbrãtisez, împãrat, înger,
îsi, îti, amãrî, coborî, hotãrî, târî, urî ...; tot cu î scriem si în
corpul cuvintelor, când, prin compunere, î de la mijlocul cuvintelor
ajunge medial: neîmpãcat, neîndurat, neînsemnat, preaînãltat,
preaîntâmpinat. Vom scrie într-însul, dar dânsul; în toate celelalte
cazuri se scrie, în corpul cuvintelor, â: bând, când, fãcând, gât,
mormânt, râu, român, sfânt, vânt...
- scrierea cu sunt, suntem si sunteti.
- despãrtirea la capãt de rând se poate face fie pe
bazã de pronuntare (ex: i-ne-gal, de-zo-bis-nu-it, a-nor-ga-nic), fie pe
baza structurii cuvintelor, tinând seamã de elementele constitutive, în
special prefixe (ex: in-e-gal, dez-o-bis-nu-it, an-or-ga-nic);
- Adaptãri: bodyguard / bodigard,
cocktail / cocteil;
- Noi forme de plural: anacoluturi, algoritmuri,
aragaze, jobene, pandispane;
- Noi forme verbale: (eu) continui;
- Adverbul odatã se
va scrie legat: Odatã ce am stabilit aceste reguli, le vom respecta;
- Sunt corecte ambele forme: anteturi / antete, cãpsune
/ cãpsuni, cirese / ciresi, ferãstrãu / fierãstrãu, ligheane / lighene,
tumoare / tumorã.
|
Câteva reguli si recomandãri de redactare
a textelor
- Se lasã un spatiu dupã orice semn
de punctuatie si nu se lasã spatiu înaintea unui semn de punctuatie, cu
exceptia textelor cuprinse între paranteze sau ghilimele;
- Semnul de punctuatie de la
sfârsitul unui citat se pune dupã ghilimele: ”Acesta este un citat”
si nu ”Acesta este un citat.”;
- Pentru claritate semnele „-“
si „/“ ar trebui încadrate de spatii
- Nu se lasã mai mult de un
spatiu între cuvinte, sau între semnele de punctuatie si cuvinte;
- Propozitia începe cu literã
mare si se terminã cu punct;
- În general, în textele
literare nu se abundã în prescurtãri, dar dacã sunt folosite, a nu se
uita sã fie succedate de „.“;
- Nu folositi scrierea cu cifre
pentru numeralele de la unu la zece, o sutã, o mie s.a.m.d.; la fel, al
doilea si nu al 2-lea;
- Semnul de punctuatie „puncte
de suspensie“ (...) are exact trei puncte, nu douã, si nici mai multe;
- Dacã se foloseste numele unui
brand, se va folosi ortografierea proprie brand-ului (de exemplu,
InfoRapArt, si nu Inforapart, eMAG, si nu Emag etc.);
- Un cuvânt împrumutat din altã
limbã, încã nesudat în limba românã, se articuleazã cratimã, de
exemplu, site-ul si nu siteul sau situl;
- La substantivele nume proprii
de persoane la care dativul nu se articuleazã bine articolul hotãrât
poate fi antepus (de exemplu: lui Carmen, si nu Carmenei);
- Foloseste diacriticele limbii
ori de câte ori platforma îti permite. Întotdeauna cititorul tãu va
semnala si aprecia prezenta lor;
- Dupã douã puncte se foloseste
literã micã, în afarã de cazul când semnul precede vorbirea directã sau
un citat;
- Prefixele de tipul supra, anti, hiper, super etc.
se unesc cu substantivul sau adjectivul urmãtor fãrã cratimã; totusi,
cratima va fi mentinutã în cazul alãturãrii unei aceleiasi vocale sau
consoane: supraîncarcat, antiterorism, anti-inflationist, hiper-realist;
- Numeralele cardinale se scriu
întotdeauna cu litere, exceptând faptul când apare o argumentare
cantitativã, matematicã ori stiintificã evidentã (mãsurãtori, calcule
exemplificate etc.) sau când se introduc date calendaristice. De ex.:
Legea nr. 86, din 10 februarie 1999. În textele stiintifice, pentru mii,
zeci de mii, milioane etc. se folosesc spatii, nu puncte: 1.000;
- Secolele se scriu folosind
cifre romane, cu articole si fãrã prescurtãri (secolul al XXI-lea), dar
secolul I si secolul XX se scriu fãrã articole. Se scriu de asemenea
fãrã articole mileniile (mileniul III);
- O regulã foarte generalã de
folosire a virgulei este cã un cuvânt / grup de cuvinte / propozitie se
pune întotdeauna între virgule dacã se poate omite, fãrã a afecta sensul
general al propozitiei sau al frazei. Vezi mai jos toate regulile de
folosire a virgulei;
- Nu se foloseste virgula între
cuvinte sau propozitii coordonate prin si, sau / fie / ori. Drept
urmare, nu se foloseste virgula înainte de abrevierea etc., care
înseamna et cetera / et caetera (si ceilalti / si celelalte);.
- Dacã dintr-un citat se
eliminã un fragment considerat irelevant (trunchierea citatului), acest
lucru se reprezintã prin puncte de suspensie cuprinse între paranteze
drepte: [...];
- Dacã se omite partea initialã
a unui citat si, prin urmare, lipseste un cuvânt absolut necesar pentru
întelegerea textului, el se asazã între paranteze drepte în interiorul
citatului;
- Disjunctia (sau) se poate
indica prin barã oblicã "/", care nu este precedatã sau urmatã
de spatiu.
- corect: de asemenea / gresit:
de asemeni
- corect: mi-ar plãcea /
gresit: mi-ar place
- corect: un membru-doi membri
/ gresit: doi membrii
- corect: nou nãscuti / gresit:
noi nãscuti
- corect: nu-ti face iluzii! /
gresit: nu-ti fã iluzii!
- corect: saptezeci si trei /
gresit: saptezecisitrei
- corect: ostatic / gresit:
ostatec
- corect: este ora douãsprezece
/ gresit: este ora doisprezece
- corect: repaus / gresit:
repaos
- corect: sã nu fii supãrat! /
gresit: sã nu fi supãrat!
- corect: fiica Anei / gresit:
fiica lui Ana
- corect: delincvent / gresit:
delicvent
- corect: era sã... / gresit:
eram sã...
- corect: n-am decât... /
gresit: am decât...
- corect: sã aibã / gresit: sã
aibe
|
Semnele de punctuatie si regulile
ortografice
Ortografia stabileste corectitudinea formalã
a domeniilor celor mai întinse ale scrierii si supune normelor ei folosirea
sistemului de semne grafice adoptat, relatiile scrierii cu sistemul, cu
structura si cu normele limbii literare, în primul rând cu pronuntia dar si
situatii de scriere fãrã legãturã cu realitatea fonicã reprezentatã.
Punctuatia asigurã, printr-un sistem de semne conventionale
proprii, corectitudinea reprezentãrii raporturilor si a limitelor dintre
unitãtile sintactice, corespunzãtor cu pauza si cu intonatia din vorbire.
1. Semnele de punctuatie marcheazã o pauzã
sau o intonatie si sunt:punctul, douã puncte, semnul
întrebãrii, semnul exclamãrii, virgula, punctul
si virgula, ghilimelele, linia de dialog, linia
de pauzã, cratima, parantezele,punctele de
suspensie. Iatã numai câteva din situatiile în care se utilizeazã fiecare
semn de punctuatie.
Punctul (.) marcheazã o pauzã lungã care se face între propozitii
sau fraze independente ca înteles, indicã sfârsitul comunicãrii.
Exemplu: "Am fost în concediu la mare". Se poate pune
punct si dupã cuvinte echivalente cu o propozitie independentã. Exemplu:
"- Cine a scris aceastã carte? - Eu".
Semnul întrebãrii (?) marcheazã intonatia propozitiilor sau a
frazelor interogative directe. Exemplu: "- Cât costã aceastã carte?",
"- Ai stiut cã el a venit?". În intonatiile indirecte se
pune punct. Exemplu: "- Te-am întrebat dacã ai stiut cã el a venit?".
Semnul exclamãrii (!) marcheazã intonatia propozitiilor sau a
frazelor exclamative sau imperative. Exemplu: "Ce frumos e cerul!",
"Cât de frumos ai stiut sã rãspunzi la întrebare!", "Scrie
repede!", "Scrie repede ce-ai spus!". Se pune “!”
si dupã substantivele în vocativ asezate la sfârsitul propozitiilor
imperative sau exclamative. Exemplu: "Ce frumos ai cântat, Monica!",
"Vino repede, bãiatule!". Se pune “!” si dupã interjectii.
Când interjectia se repetã si fiecare este independentã se pune “!” dupã
fiecare interjectie, iar între ele se pune virgulã sau cratimã. Exemplu: “…
Pu-pu-pu! Pu-pu-pu! Pu-pu-pu! (…) Si cum i-o dau în mânã, javra dracului…
mi-o aruncã-n sus, zicând: iaca, c-am scãpat-o! Pupãza, zbârr! pe-o
dugheanã.Eu atunci, hãt! de sumanul mosneagului.” (I. Creangã - Amintiri
din copilãrie).
Punctul si virgula (;) marcheazã o pauzã mai mare decât virgula,
dar mai micã decât punctul si desparte douã propozitii sau fraze independente
ca înteles. Exemplu: “Avea poftã sã mãnânce o legãturã de lãptuci; dormind
visase cã a înflorit grãdina de zarzavat ca în anii cei buni” (F. Neagu -
Dincolo de nisipuri).
Douã puncte (:) marcheazã vorbirea directã sau o enumeratie si indicã
o pauzã scurtã în timpul vorbirii. Exemplu: "Profesorul spuse
multumit: - Ai rãspuns correct! Copilul a asezat pe bancã tot ce avea în
ghiozdan: cãrti, caiete, penarul, cutia de culori si un mãr".
Virgula (,) indicã o pauzã între pãrti de propozitie, între
propozitii sau între fraze, despãrtindu-le pe baza raporturilor sintactice.
Virgula este obligatorie în mai multe situatii (a se vedea toate regulile
specifice de folosire de mai jos).
Linia de
dialog (-) indicã
începutul vorbirii directe, replica fiecãrei persoane în dialog. Exemplu:
"- V-a plãcut filmul? - Mi-a plãcut mult.
- Este primul film pe care îl vãd".
Linia de pauzã (-) marcheazã o pauzã scurtã între propozitii sau
fraze. Exemplu: “O mare e, dar mare linã -; Naturã, în mormântul meu, E
totul cald, cã e luminã!” (G. Cosbuc - Vara).
Parantezele ( ) marcheazã o pauzã scurtã si indicã o precizare
sau o explicatie în interiorul propozitiilor. Exemplu: "Mã simt mai
bine acum (cã am vorbit cu tine), dar nu stiu ce va fi mâine".
Punctele de suspensie (…) indicã o pauzã lungã în timpul vorbirii
si marcheazã întreruperea comunicãrii. Nu indicã sfârsitul propozitiei sau
frazei.
Ghilimelele(""),(«») Ghilimelele simple “”
indicã reproducerea exactã a unui citat sau titlul unei reviste, unui articol
etc. într-o propozitie sau frazã. Ghilimelele duble sau
frantuzesti «» indicã reproducerea unui citat într-un alt citat.
2. Semnele si regulile ortografice
Ortografia, scrierea potrivit normelor limbii actuale, se referã atât la
scrierea corectã a cuvintelor, cât si la folosirea corectã a semnelor
ortografice, fiind legatã de ortoepie (pronuntarea corectã a cuvintelor), de
vocabular si de gramaticã.
Cratima (-) marcheazã rostirea împreunã a unor cuvinte în care
lipsesc sunete (l-am vãzut) sau nu lipsesc sunete (te-a vãzut)
si e întrebuintatã si la scrierea cuvintelor compuse (redactor-sef)
sau la despãrtirea cuvintelor în silabe (a-er).
Apostroful
(’) marcheazã
absenta accidentalã în rostire a unor sunete (Un’ sã merg, dom’le? / Pân’
sã vinã… / Las’ cã…).
Bara (/) este folositã în abreviere între doi termeni ai unei
formule de tipul “metru pe secundã": m/s, “kilometru pe orã”:
km/h etc.; în redarea unei alternative precum si în abrevierea prefixului “contra”
din “contravaloare”: c/val.
Punctul (.) este întrebuintat în abrevieri: cap. (capitole), str.
(stradã), id. (idem), d.Cr. (dupã Cristos), d.a. (dupã amiazã), a.c. (anul
curent) etc. si în cazul substantivelor compuse din initiale: C.E.C. (Casa de
Economii si Consemnatiuni), P.N.L. (Partidul National Liberal), P.N.T.C.D.
(Partidul National Tãrãnesc Crestin si Democrat). Observatie: nu se pune
punct: a) dupã simbolurile si prescurtãrile din domeniul matematicii,
fizicii, chimiei: f = functie, v = vitezã, va = volt-amper. b) dupã punctele
cardinale: N, V, S, E. c) când în formarea substantivelor compuse intrã
fragmente de cuvinte: ASIROM, ROMTELECOM. d) când abrevierea e formatã din
începutul unui cuvânt si finala lui vocalicã: cca (circa), d-rei
(domnisoarei), d-lui (dumnealui / domnului). e) dupã titluri (dar nici un
altfel de punctuatie), dupã formulele de adresare din scrisori si cuvântãri
se pune virgulã sau semnul exclamãrii.
Linia de pauzã (-) este folositã în scrierea unor cuvinte
compuse: sud-vest, colaborarea americano-franco-anglo-românã.
Blancul (…) este semnul de ortografie care indicã lipsa unor
cuvinte din propozitie sau a unor propozitii din fraza.
3. Majuscula sau litera mare este un semn de ortografie care indicã:
scrierea substantivelor proprii, începutul unei propozitii sau al unei fraze,
începutul versurilor, când acestea sunt scrise unul sub celãlalt etc. Nu se
scriu cu majuscule: numele de popoare, numele de personaje literare, folosite
în scopul de a denumi trãsãturile umane: cicero (gen de tunsoare
bãrbãteascã), donjuan (afemeiat), harpagon (zgârcit), nume de fiinte mitice,
întrebuintate ca nume comune: iele, nimfe, elf, numele unor obiecte,
inventii, masini, denumite cu numele inventatorului sau al locului de
provenientã: ford, ohm, damasc, denumirile functiilor de stat: rege, vodã,
presedinte, senator etc.
|
Pãrtile de
vorbire sau propozitiile legate prin "si", "sau" ori
"ori" nu se despart prin virgulã. Pãrtile de vorbire sau
propozitiile se despart prin virgulã legate prin: "nici",
"dar", "iar", "însã", "ci",
"si", "dar si", "precum si", "deci",
"prin urmare", "asadar", "în concluzie".
Se despart
prin virgulã propozitiile coordonate juxtapuse. “Nourii curg, raze-a lor
siruri despicã”. Se despart prin virgulã propozitiile coordonate
adversative si conclusive. “Copacii nu erau grosi, dar erau desi”.
Propozitia
atributivã nu se desparte prin virgulã. “E o colegã cãreia îi datorez mult”.
Doar propozitia atributivã ce exprimã ceva suplimentar se desparte prin
virgulã: “Sã trecem la ceilalti munti, a cãror origine este vulcanicã”.
“Vederea acestei lupte, care i se pãruse initial…”.
Propozitia
completivã directã asezatã dupã regentã sau intercalatã nu se desparte prin
virgulã. “Pe câti i-au gãsit i-au mânat spre curtea primãriei”. “Cunosc
ce rãutãti v-au fãcut”. “Si vãzând spânul cât e de frumoasã fata
împãratului, odatã se repede…”. Asezatã înaintea regentei, de obicei se
desparte. “Ce stii tu azi, eu am stiut ieri”.
Propozitia
completivã indirectã asezatã dupã regentã nu se desparte prin virgulã. “Nu
scapi de ce ti-e fricã”. Propozitia completivã indirectã asezatã înainte
de regentã se desparte prin virgulã. “De ce ti-e fricã, nu scapi”.
Propozitia
subiectivã asezatã dupã regentã nu se desparte prin virgulã. “Nu-i frumos
cine se tine…”. Propozitia subiectivã situatã înaintea regentei se
desparte dacã este reluatã în regentã printr-un pronume demonstrativ. “Cine
nu respectã pe altii, acela nu meritã sã fie respectat”. Dacã nu este
reluatã prin pronume, nu se desparte. “Cine întreabã nu greseste”. “Cine
furã azi un ou mâine va fura un bou”.
Propozitia
predicativã nu se desparte prin virgulã. “Casa e neschimbatã”.
Propozitia
circumstantiala de loc. Dupã regentã: nu se desparte prin virgulã. “Leagã
calul unde zice stãpânul”. Înainte de regentã: se desparte când nu se
insistã în mod deosebit asupra ei. “Unde picã nuca, picã si din talpa
iadului bucãtica”. Înainte de regentã: nu se desparte când se insistã
asupra ei. “Unde mi-ai spus te astept”. Dupã regentã, introdusã prin
acolo, se desparte. “Unde e aaa mai subtire, acolo se rupe”. Intercalat
si asezat înaintea predicatului regentei se pune de obicei între virgule. “Pe
dealuri, unde te întorci, sunt pluguri”.
Propozitia
circumstantiala de timp. Dupã regentã se desparte prin virgulã numai dacã în
regentã se aflã un complement circumstantial. “Mai frumoasã e toamna, când
în locul florii spânzurã…”. Înaintea regentei se desparte prin virgulã
când nu se insistã asupra ei. “Când a pãsit la portitã, a vorbit..”. “Când
a intrat, cãtelusa a lãtrat”. Înaintea regentei nu se desparte prin virgulã
când se insistã asupra ei. “Când l-am chemat eu a venit”. Când are în
regentã adverb corelativ se desparte prin virgulã. “Când te-ai sãturat de
privit, atunci sã vii”. Intercalatã, dacã se aflã înaintea regentei, se
pune între virgule. “Tot neamul Basarabilor, pânã sã prindã de veste,
trecuse granita”.
Propozitia
circumstantialã de cauzã se desparte de regentã oriunde ar fi, de obicei.
Propozitia
circumstantialã de mod, dupã sau înaintea regentei se desparte prin virgulã,
exceptând situatia în care se insistã asupra ei, caz în care nu se pun
virgule. “Animalul înghiti o datã, ca si când i s-ar fi uscat gâtlejul”.
Propozitia
circumstantialã de scop sau finalã, dupã regentã, se desparte prin virgulã,
când nu se insistã asupra ei. “Multe a încercat, ca sã-si poatã rezolva…”.
Înaintea regentei, se desparte de obicei prin virgulã. “Ca sã nu rãmânã
repetent, mama a încercat…”.
Propozitia
circumstantialã conditionalã se desparte de obicei prin virgulã.
Propozitia
circumstantialã concesivã se desparte mereu prin virgulã. “Cu toate cã am
stãruit, nu a primit propunerea mea”.
Substantivul
la vocativ care exprimã o adresare obisnuitã se desparte prin virgulã de
cuvântul sau cuvintele încrucisate. “Încerc prin aceasta, domnule
director,…”.
Adjectivele
aceluiasi substantiv se despart prin virgulã când sunt asezate alãturi sau
când sunt legate prin cuvintele "nici", "dar",
"însã".
Punerea
liniutelor si a ghilimelelor în cadrul aceluiasi text reprezintã o formulã
acceptatã de scriere: “Scrierea corectã - “sã-i”, iar nu “sãi” -
aratã pregãtirea individului…”.
Se pune
virgulã înainte de: "dar", "iar", "însã",
"ci", "precum si", "deci", "prin
urmare", "asadar", "în concluzie".
Punctuatia
numelui predicativ. “Copacii sunt înalti” - în acest caz nu se pune
virgulã. “Copacii sunt, desigur / fireste / asadar / bineînteles / în
concluzie / în realitate, înalti” - se pune virgulã. Când lipseste numele
predicativ, numele predicativ este izolat cu "," sau "-".
“Copacii, înalti, oamenii, veseli”.
Adverbele
intercalate între subiect si predicat se pun între virgule. “Eu,
bineînteles, voi îngriji de flori”. “Mama, fireste, era îngrijoratã”.
Complementul
de agent suportã fãrã virgule intercalarea între el si verb. “… fu primitã
cu bucurie de toti”.
Complementele
circumstantiale, când sunt între subiect si predicat, se despart prin
virgulã. “Ion, de frica ploii, fugi”. Când sunt dupã predicat, nu se
despart. “Ion fugi de fricã”. Când predicatul este primul, iar
complementul între, nu se despart. “Fugi de frica ploii Ion”. “Apele
se despart de obicei la câmpie”. “Apele, de obicei, se despart la
câmpie”.
Propozitia
completivã de agent se desparte prin virgulã doar când este reluatã printr-un
pronume demonstrativ si se aflã înaintea regentei. “De cãtre cei ce vin
dupã noi, de cãtre aceia se va realiza scopul nostru comun”.
În
propozitie, înainte de "precum" si "ca si" se pune
virgula. “Cartea, precum si / ca si experientã ne demonstreazã cã…”.
Când
"iar" este adverb cu valoare de "din nou", nu se desparte
prin virgulã. “Aceasta este iar conditie de îndeplinit pentru rezolvarea
problemei”.
"Însã": “Poate
fi lustruit, însã nu dimineata”. “Fãrã a-l lustrui însã dimineata”.
“Eu l-am lustruit însã, netinând cont de faptul cã…”.
"Totusi":
“Totusi, la mare e soare mereu” - la începutul propozitiei este urmat
de virgulã. “As fi vrut totusi sã spun douã vorbe” - în
interiorul propozitiei nu se desparte.
"Asadar",
"prin urmare", "deci": “Sã devinã moral, asadar / deci
/ prin urmare om religios” - conclusiv, se pune virgulã înainte. “Concluzia
este, asadar / deci / prin urmare, urmãtoarea” - în interiorul
propozitiei se pun virgule. “Asadar /deci / prin urmare, sunteti împotriva
mea!” - la începutul propozitiei este urmat de ",". Variante
din unele cãrti de gramaticã: “Deci pentru explicarea fenomenelor este nevoie
de…”. “Omul apare deci mai întâi ca producãtor..”.
În
interiorul propozitiei, adverbe ca "asa", "bine",
"da", "nu", "sigur", "desigur",
"fireste", "exact", "într-adevãr", "fãrã
îndoialã" se despart prin virgule.
Constructiile
gerunziale sau participiale, aflate la începutul propozitiei sau al frazei se
despart prin virgulã. “Urmând exemplul numelor care primesc diminutivãri,
s-a ajuns…”. “Adunate între ziare, cãrtile…”.
"De
exemplu" se desparte în toate cazurile prin virgule.
"Cu"
sau "împreunã cu" atunci când dobândesc valoarea conjunctiei
copulative "si" nu se desparte prin virgule. “Toatã hora
împreunã cu privitorii izbucnirã în râs”. “Ion cu cei patru colegi au
sã-i batã pe…”.
“Ochii
de albastru deschis, palid, al cerului”, dar “Nu înseamnã vorba goalã,
fãrã sens si cu atât mai putin…”.
Pronumele
circumstantial de exceptie nu se desparte prin virgulã de regentã. “Nu
face altceva decât sã se plimbe”. “Nu-i explic altcuiva decât cui nu a
înteles”.
Propozitia
circumstantialã cumulativã se desparte întotdeauna prin virgulã. “Dupã ce
cã nu a învãtat, mai vrea si 10”. “Pe lângã cã e sãrac, mai face si pe
fudulul”.
Propozitia
circumstantialã opozitionalã se desparte mereu prin virgulã. “În loc sã
vinã, pleacã”. “Iesim dintr-o salã, pentru a intra în alta”.
Propozitia
circumstantialã consecutivã exprimã rezultatul actiunii din regentã si se
desparte prin virgulã. “A mâncat, cã s-a îmbolnãvit”. “A lucrat
destul, ca sã-i asigure un viitor”. “E prea frig, sã poti iesi afarã”.
“Sunt prea multi, ca sã încapã în salã”.
În afara
acestor reguli stabilite prin normele gramaticii limbii române, desigur,
orice scriitor are libertatea folosirii virgulei în scopul claritãtii
exprimãrii.
|
|
O.K. voi ”urechea” evidenta ARPIA Bucuresti - Cpt.cdor Mircea Con*
RăspundețiȘtergereVă salut cu drag! Îmbin acțiunile ARPIA cu activitățile de la „Cultul Eroilor”. Am viitor.
ȘtergereMultă sănătate!
Foarte interesanta postare. Chiar necesara. Si daca tot a venit vorba de ARPIA nu omiteti ca astazi 01.02.2015 este cea de a 79-a aniversare a domnului Gl. IOSIF RUS Oare am abreviat corect gradul de GENERAL AVIATOR CU PATRU STELE?!
RăspundețiȘtergerepentru comandor se poate folosi si CDR ca si pentru comandant CDT, in rest, tot ceea ce e descris in randurile de mai sus e perfect (abrevierile sunt corecte)
RăspundețiȘtergereBuna ziua,
RăspundețiȘtergereVa rog sa ma scuzati pentru indrazneala, dar am observat cateva necorelari intre unele abrevieri prezentate mai sus, astfel:
- plt.adj.pr./m.m.p.(principal are doua abrevieri in tabel);
- sg.(in tabel)/serg. (in cap. ABREVIERI IN LIMBA ROMANA, lit. h).